> Aktualności > Nie byłam pewna, czy to miejsce dla nas. Okazało się, że tak!

Nie byłam pewna, czy to miejsce dla nas. Okazało się, że tak!

Fundacja „Złotowianka” gościła w EXPO Kraków na konferencji „CSR i ESG – od ludzi dla
ludzi” i towarzyszących jej targach po raz pierwszy. Było to męczące, ale bardzo ciekawe i
wartościowe wydarzenie. Jedno wiem na pewno: byliśmy tam po raz pierwszy, ale nie ostatni

Podział konferencji na 3 bloki tematyczne ma zaletę i wadę. Zaleta – uczestniczysz tylko w
tych wykładach i panelach, które dotyczą „twojej” dziedziny. Oszczędzasz więc czas i
wszystko, o czym mowa, rozumiesz. Wada? Musisz wybrać jeden panel, którego chcesz
wysłuchać, jeśli o tej samej godzinie w innej sali jest również coś „dla ciebie”. A że
wystąpienia gości i panele były bardzo ciekawe, chwilami ciężko było wybierać. No ale nie
można mieć wszystkiego – w życiu zawsze jest coś za coś.
Do Krakowa pojechałyśmy we trzy, więc mogłyśmy się podzielić: jedna czuwała przy stoisku
fundacji, opowiadając o naszych działaniach, naszym Miejscu Mocy – Centrum Frame
Running i mobilerach, druga odwiedzała inne stoiska, by poznać współwystawców i się
sieciować. Dzięki temu ja mogłam spokojnie uczestniczyć w panelach, słuchać i kodować
wszystko, co zostało tam wypowiedziane.
Bój się i rób!
To hasło mogłoby być podsumowaniem pierwszego panelu w Sali NGO. O nowych szansach
dla organizacji pozarządowych rozmawiali: Michalina Łubisz, manager projektów ds.
komunikacji i marketingu epruf s.a. , Magdalena Szeniawska, członkini Zarządu Fundacji
2do2 , Dominika Hapek, prezeska zarządu Fundacji Sama Mama i Adela Gąsiorowska,
zastępczyni dyrektora Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa
Obywatelskiego . Szanse dla NGO będą, jeśli te zaczną wychodzić poza swoją strefę komfortu
– bez tego nie ma sukcesu, zgodnie twierdziły gościnie i moderujący rozmowę Jasiek Mela.
Ze mną grzecznie, bo ja społecznie
Znany z dowcipnych porównań Robert Kawałko, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia
Fundraisingu, przypomniał uczestnikom drugiego panelu NGO, że to hasło już od dawna nie
obowiązuje. Jak zgodnie zauważyli paneliści, „Zmiana postrzegania biznesu podstawą
sukcesu i współpracy” już ma miejsce. NGO-sy uczą się od firm, jak prowadzić swą
działalność, bo tak naprawdę niczym się różnią. Mówiły o tym i Weronika Pernak, starsza
specjalistka ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu ENEA S.A. , i Anna Boguszewska,
współzałożycielka i dyrektor zarządzająca controllingNOW sp. z o.o. oraz Agata Krzyżek-
Gola, managerka Stowarzyszenia „Tęcza”, członkini zarządu Społeczna 21 sp. z o.o.
Autentyczność – to jest klucz do sukcesu w rozmowach z biznesem, a także skupianie się na
mocnych, nie słabych stronach naszych organizacji i pracowników. Niezmiennie bardzo
ważna jest promocja naszych działań – biznes musi widzieć, co robimy.
Konkrety
Jak zainicjować współpracę z firmami w 2025 roku? Na to pytanie starali się odpowiedzieć
Dariusz Brzeziński, Head of Corporate Sales Atmoterm , Maciej Topczewski, CEO Working
Dogs Foundation , Kuba Müller, dyrektor zarządzający Kia Wadowscy i Karolina Wideł,
specjalistka ds. Administracyjnych CFE Polska . Rozmawiając z biznesem trzeba opowiadać o
liczbach, o naszych konkretnych planach na przyszłość. Wskazać, co chcemy zrobić z
biznesowym partnerem, po co i jaką korzyść wszyscy będą z tej współpracy mieli. A potem
koniecznie pokazać efekt tej współpracy. Uczestnicy tego panelu byli zgodni także odnośnie
roli pracowniczego wolontariatu w firmach – to często jest klucz do nawiązania długofalowej
współpracy.

Droga do sukcesu wiedzie przez upokorzenia”
Tym cytatem z Marka Kamińskiego Marek Gonsior, marketer, strateg, freelancer, autor
podcastu wyzwoleni.pl posłużył się w swoim wystąpieniu. Podzielił się ze słuchaczami
wartościowymi przemyśleniami gości prowadzonych przez siebie podcastów. Mówił m.in. o
tym, jak ważne są spotkania z samym sobą, że nie da się zrobić wartościowych rzeczy, nie
ryzykując, a strefa nauki nie powinna być strefą dyskomfortu. Miłą niespodzianką na koniec
była deklaracja poprowadzenia warsztatu z pięcioma organizacjami – uczestnikami
konferencji, które jako pierwsze zgłoszą się w tej sprawie do biura PRO NGO.
Drugim z gości specjalnych Grzegorza Ludwin a był Wojciech Kaczmarczyk, prowadzący na
youtoube kanał Do Roboty, prezenter kilku stacji telewizyjnych. Z tej części konferencji
można się było dowiedzieć, jak ważną rolę mogą spełniać dobrze prowadzone profile
organizacji w socialmediach, jak powinien wyglądać plan naszych działań reklamowych, a
także jak promować posty i filmy, które stworzymy.
Czy warto?
Ze Złotowa do Krakowa jest blisko 600 km. To sporo, ponad 6 godzin jazdy. Nie żałujemy
jednak ani jednego zrobionego kilometra i poświęconej godziny. Wróciłyśmy zmęczone, za to
bardzo zadowolone. Spora dawka wiedzy i ciekawych podpowiedzi, prawdziwe
zainteresowanie sieciowaniem się innych NGO, a przede wszystkim przedstawiciele biznesu,
którzy przed nami, NGO-sami, nie uciekali, dzielili się swoim doświadczeniem i uważnie
słuchali problemów i ofert.
Jasiek Mela , ambasador Fundacji Pro NGO mówił o konferencji i targach, że miały otworzyć
nową perspektywę współpracy międzysektorowej i pokazać, jak istotny jest dialog między
różnymi środowiskami. I tak było – zaproszeni eksperci mówili o konkretach, opierając się na
swoim, często wieloletnim, doświadczeniu. I mówili z sensem, tak po prostu, bez
moralizowania, jakby radzili bliskim sobie ludziom.
Panowała swobodna, przyjazna atmosfera, sprzyjająca nawiązywaniu kontaktów. Świetnym
pomysłem okazała się Network Night, jaka odbyła się wieczorem 4 września. Prezes zarządu
fundacji PRO NGO Grzegorz Ludwin namawiał do sieciowania się i to się udało.
Jeszcze jedna zaleta krakowskiej konferencji i targów – można było spotkać dawno nie
widzianych znajomych. Widzicie? Tam po prostu trzeba być.
Angelika Leszczyńska, prezeska fundacji „Złotowianka”